Billige, men effektive tricks til en bedre søvn

Søvn er den vigtigste kilde til energi for vores krop. Derfor er det vigtigt, at vi får optimalt ud af de mange timer, vi tilbringer i sengen.

I gennemsnit bruger vi 1/3 af vores liv i sengen, hvilket også vidner om, hvor vigtig søvnen er for vores krop.

Herunder vil der blive gennemgået nogle nemme, billige og effektive tricks, som du kan bruge, hvis du ønsker at optimere din søvnkvalitet.

Vælg den rigtige seng

Dette punkt kan virke økonomisk krævende, hvis du ejer en seng, som ikke er tilpasset dine personlige behov, og derved ikke danner grundlag for en god nattesøvn. Det er dog alligevel et af de vigtigste parametre for at optimere din søvnkvalitet og derfor vigtigt at have med på listen. Klik her og læs mere om, hvordan du vælger den rigtige seng.

 

Rengøring

Ved regelmæssig rengøring i hjemmet, og i særdeleshed i soveværelset, kan du forebygge fysiske lidelser som astma og allergi.

Det anbefales, at sengetøj vaskes én gang om ugen for at bekæmpe støv og støvmider. Dyner og hovedpuder vaskes hver anden måned – vær dog opmærksom på, om dyner og hovedpuder kan maskinvaskes og ved hvilken temperatur. Det fremgår som regel via vejledningen på produktet.

 

Fugtighed i luften

Udluftning er meget vigtigt for at forebygge svamp i boligen. Derudover er det sundt for vores krop ikke at skulle indånde den samme luft igen og igen. Hvis ikke udluftning og genvinding i boligen er optimal, skal du sørge for at lufte ud med gennemtræk i 5 til 10 minutter af gangen.

En anden vigtig pointe for at undgå forhøjet luftfugtighed er at tørre dit tøj udenfor eller i et aflukket lokale, hvor der er mulighed for at udluftning. Vasketøj afgiver en masse fugt, når det tørres – derfor er det ikke en god ide at tørre tøj i soveværelset eller andre steder i boligen.

 

Sov i mørke

Kroppen danner et hormonet melotonin, som bedst dannes i mørke. Det produceres, mens vi sover, og fungerer som et reparationsmiddel.

Sørg for at mørklægge dit soveværelse med tunge gardiner, hvor lyset ikke kan trænge igennem. Dette vil optimere din søvn, og give dig fornyet energi.

 

Sluk for elektronikken

Lys fra computeren eller mobilen påvirker vores nervesystem, så kroppen sender signaler til hjernen om, at vi skal vågne og være aktive.

Sluk for elektronikken 30 til 60 minutter før sengetid, så din krop har mulighed for at falde til ro, inden du skal sove.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *